Podnikový informačný systém: Inovácie v čase pandémie
Všadeprítomná pandémia spôsobila, že svet biznisu mení svoje paradigmy a už nikdy nebude taký, ako predtým. Kamenné prevádzky prirodzene trpia najviac, ale problémy sa nevyhýbajú ani tým, ktorí podnikajú online. Viete, prečo je práve teraz to správne obdobie na inovácie?
Udržať firmu nad hladinou nestačí
Koronavírus nás zasiahol začiatkom roku 2020, ochromil zrejme všetky odvetvia a v podstate naplno odhalil problém, s ktorým sa borí aj slovenské podnikanie. Tým problémom je absencia efektívnej komunikácie a nedostatočnej digitalizácie.
Je istým spôsobom pochopiteľné, že kamenné prevádzky, zvyknuté na priamy kontakt so zákazníkmi, len neradi opúšťajú overené excelovské tabuľky a pomaly digitalizujú svoje postupy. Neochota firiem, ktoré podnikajú v online priestore a odmietajú investovať do nových technológií a komplexnejších systémov na riadenie podniku je oveľa prekvapujúcejšia.
Pritom „iba“ udržať firmu nad hladinou a nejak prečkať súčasnú krízu už nestačí. Aktuálna situácia ukazuje, ktoré podniky majú na to, aby obstáli v konkurenčnom boji. Krízové obdobia sú ideálne pre zmenu myslenia a živnou pôdou pre inovácie, akými sú napríklad ERP implementácia a digitalizácia.
Reagujte na zmeny zákazníckeho správania
Podnikateľské prostredie nie je to jediné, čo prechádza zmenami. Rapídne sa mení aj správanie zákazníkov. Počet objednávok e-shopov prakticky z týždňa na týždeň narástol o niekoľko stoviek až tisíc. Ako na to niektoré odvetvia zareagovali?
Zákazníci dneška právom očakávajú:
- že e-shop s nimi bude komunikovať počas celého nákupného procesu, od vytvorenia objednávky až po dodanie tovaru,
- že budú mať neustále k dispozícii aktuálne informácie o stave objednávky,
- že budú presne vedieť, kedy im bude tovar doručený,
- že všetko prebehne rýchlo a bezbolestne, jednoducho – prozákaznícky.
Ak e-shop nedokáže splniť tieto očakávania, je odsúdený na neúspech. Neplatí to však len na oblasť retailu, s podobnými problémami bojujú aj služby (banky, poisťovne a pod.). Ak sa k informáciám nevedia dostať zákazníci, s najväčšou pravdepodobnosťou ich nemajú ani firmy samotné.
Je to tak preto, lebo jednotlivé systémy medzi sebou nekomunikujú. E-shopy a firmy nie sú schopné prenášať potrebné dáta a informácie z jedného systému do druhého. Výsledkom je, že sklady nespolupracujú s obchodníkmi a tí zas nevedia, čo sa aktuálne deje v skladoch. Toto všetko môže napraviť efektívny a funkčný ERP systém.
Inovácia nie je strašiak
Mnohé firmy akoby stále žili v minulosti a neuvedomujú si súčasnú finančnú dostupnosť informačných systémov. Nedôverujú moderným technológiám a straší ich už samotné slovo „inovácia“. Pritom v žiadnom prípade nejde o zložité AI technológie.
V segmente malých a stredných podnikov (SME) je veľký priestor pre inovácie, ale malý priestor na zbytočné rozhadzovanie peňazí. Preto by SME podniky mali investovať do informačného systému, ktorý nie je cenovo náročný a je dostatočne otvorený (open source), aby umožňoval vysokú mieru integrácie.
Open source ERP systém Odoo predstavuje dostupnú platformu, v ktorej podnikatelia nájdu čokoľvek, čo potrebujú k výstavbe svojej firmy a k prepojeniu jednotlivých systémov. Jeho vývojársky ekosystém je celosvetový, má komunitnú verziu, takže si viete dopredu pozrieť to, o čo máte záujem. Odoo je lacný, modulárny a prívetivý k používateľom.
Aká budúcnosť nás čaká?
Ako sme už spomenuli na začiatku, podnikanie už nikdy nebude také isté, ako pred koronou. Je na nás všetkých, aby sme sa prispôsobili požiadavkám doby a zachytávali aktuálne trendy. Pandémia by nám mala ukázať, ako podnikať trvalo udržateľne a zároveň s potenciálom rastu. Čo by ste nemali podceňovať?
- Buďte opatrní vo svojich rozhodnutiach, ale nemajte strach zo zmeny,
- nebojte sa inovácií a rozširovania svojho inovačného rámca,
- vždy majte plán, najmä ak podnikáte v SME segmente,
- ak sa rozhodnete pre implementáciu informačného systému, nechajte si vypracovať kvalitnú hĺbkovú predimplementačnú analýzu,
- nájdite si spoľahlivého implementátora, ktorý vám zrozumiteľne vysvetlí postup a metodológiu implementácie a bude s vami pravidelne komunikovať pred, počas aj po úspešnej implementácii.