akcia Akcia do 31.12. 2024: ERP systém od 700 € | Vlastná firemná aplikácia od 199 € | 55 firemných aplikácií od 11,90€ mesačne Viac informácií...

Po 3 rokoch driny konečne dovolenka

Začali ste s vlastným biznisom a máte pocit, že vám pomaly už na nič neostáva čas? Práce pribúda, s tým aj administratívy, takže zmätok v termínoch a faktúrach na seba nenechá dlho čakať. Prečítajte si, ako s tým zápasil Robo, spolužiak zo strednej. Učiť sa na chybách cudzích, je lacnejšie, než na tých vlastných.

S Robom sme kamoši od strednej. Už vtedy sa snažil rozbehnúť vlastný biznis a sníval o tom, ako bude podnikať. Chcel si našetriť na rozbehnutie, a tak cez prázdniny brigádoval u strýka v stavebnej firme. Po skončení školy začal montovať plastové a hliníkové okná. Spočiatku to bola jedna-dve zákazky do mesiaca. Ceny mal nízke, no v mori konkurencie ho nikto nepoznal.

Časom si však vybudoval dobré meno a zákazok začalo pribúdať. Ešte teraz si spomínam, ako sme sa stretli v meste na káve, kvôli rekonštrukcii kúpeľne. Potrebovali sme vymeniť aj okná, tak som Robovi zavolal, či sa na to podujme. Podchvíľou mu zvonil telefón, všetko si zapisoval do diára. Kontakty, termíny, mená. Vyzeral spokojne, no vravel, že má toho veľa.

Keď sme sa stretli po dvoch mesiacoch, aby skontroloval dokončenú prácu, skoro som ho nespoznal. Vyzeral starší aspoň o 5 rokov. Vravel, že zákaziek pribudlo, zamestnal prvých štyroch zamestnancov a že diár mu už nestačí na prehľad v zákazkách.

Zamestnal na polovičný úväzok teda aj asistentku, ktorá má na starosti komunikáciu so zákazníkmi či spracovanie faktúr a objednávokVšetko majú v prehľadných tabuľkách. Zdalo sa mi, že je teda na dobrej ceste.

Po roku a pol sme sa rozhodli zatepliť dom, no ešte predtým sme potrebovali vymeniť staré okná. Zavolal som teda opäť Robovi. Stretli sme sa znova na káve: ja s rozmermi okien, Robo s katalógmi a starým diárom. Vyzeral bez nálady a uťahane.

Zamestnával už 15 chlapov, jednu účtovníčku a jednu asistentku. Tabuľkový systém im po čase prerástol tiež cez hlavu, pretože tabuliek stále pribúdalo. Tabuľka na objednávanie materiálu, ďalšia na faktúry, sklad, stav objednávky a ešte tabuľka na prideľovanie kapacít zamestnancov k objemu objednávok.

Tak pridali aj Trello a dúfali, že sa im podarí udržať lepší prehľad. Nefungovalo ani to. Viac nástrojov, viac starostí, menej prehľadu. Robo povedal, že jediné riešenie vidí v ešte jednej účtovníčke a ešte jednej asistentke.

Vtedy som sa ho spýtal, či zvažoval ERP systém. Jeden tool, prepojenie všetkých dát, ktoré sú na jednom mieste. Nad takým niečím vraj nerozmýšľal, pretože to stojí majland, má to milión funkcionalít, ktoré nevyužije, takže sú to zbytočne vyhodené peniaze pre malú firmu ako má on. Vtedy som pochopil, že Robo ERP-čku až tak nerozumie.

Základné moduly stoja pár eur, pričom si vyberie také, ktoré potrebuje. Čiže to, čo nepotrebuje, neplatí. A určite ho mesačný ERP paušál vyjde lacnejšie, než ďalšie dve pracovné posily na administratívu. Konečne som aj ja mohol Robovi poradiť. Len čo sme vybrali tých pár modulov, ukázal som mu, ako čo funguje, vyzeral spokojnejšie.

Po mesiaci som Robovi volal, že ako to fičí. Povedal, že mi zavolá, keď prejde checkinom. Konečne si totiž môže dovoliť odísť na dovolenku, lebo firma funguje aj bez toho, aby musel na všetko fyzicky dohliadať. Svätý pokoj stojí toľko, čo priemerný paušál za mobil, škoda, že to nevyskúšal už pred troma rokmi.