akcia Akcia do 31.6. 2024: ERP systém od 700 € | Vlastná firemná aplikácia od 199 € | 55 firemných aplikácií od 11,90€ mesačne Viac informácií...

Moderná tvorba e-learningových kurzov a dizajn prvky

Vzdelávanie pomocou e-learningu sa celosvetovo neuveriteľne rozširuje. Nie je to teda len nejaký krátkodobý „výstrelok“, ale naozaj efektívna forma vzdelávania. Aby bolo vzdelávanie touto formou úspešné, je potrebné vytvoriť moderné a zaujímavé e-learnigové kurzy, ktoré zamestnancov aj študentov zaujmú od začiatku do konca. Povedzme si pravdu, v dnešnej dobe „zhonu“ nemá nikto z nás čas na siahodlhé tréningy a vzdelávanie. Zamestnanci alebo študenti sú tak vyťažení prácou, školou, skĺbením osobného života, že určite privítajú vzdelávanie pomocou e-learningu. Ocenia to viac ako ďalšie sedenie na školení alebo dodatočné vzdelávanie po škole. Ako vytvoriť e-learningový kurz tak, aby zaujal? Aké dizajn prvky využiť? To všetko si povieme.

AKO TVORIŤ MODERNÉ E-LEARNINGOVÉ KURZY?

Asi nikoho z nás by nebavilo, keby otvoril e-learningový kurz, ktorý je zložený len z obsahu a pár obrázkov. Najväčším potešením by asi bolo, keby sme si ho museli ešte aj otvoriť zo stolového počítača a to len v práci alebo v škole. 🙂 Nie takto cesta veru nevedie. Takže, ako sa to robí správne?

  1. E-learningové kurzy dostupné vždy a všade.

Moderný dizajn nie je len o výzore, ale aj o funkcionalite a o tom, ako sa webová stránka správa. Kurzy musia byť mobile – friendly, to znamená, že dostupné z hocijakých mobilov (iPhony, smartfóny s androidom), tabletov, počítačov a notebookov. Nikto nechce sedieť za počítačom a byť otrávený tréningom už od začiatku. Preto je potrebné vybrať taký LMS systém, ktorý automaticky rozpozná zariadenie používateľa a ponúkne mu optimálne zobrazenie. Pri vytváraní webových stránok sa používa kód HTML5, ktorý umožní, že sa kurz zobrazí na každom zariadení.

  1. Nezahlcujte!

Dbajte aj na to, aby ste nezahltili používateľov tým, že im poskytnete príliš veľa informácií naraz. Radšej poskytnite pravidelne menej informácií, napríklad vytvorte krátke päťminútové moduly pre špecifickú podtému.

  1. Cieľom je zaujať!

V dnešnej dobe každý uvažuje a rieši „sto vecí naraz.“ Je to tak aj s vašimi používateľmi, preto sa môžu pri kurze ľahko nechať rozptýliť. Do kurzov sa snažte integrovať obraz a videá, ktoré vyvolávajú špecifické pocity. Ak je možné spojiť e-learning s nejakým príbehom alebo spomenúť postavy, s ktorými sa môžu používatelia spájať, určite to skúste.

  1. Sociálne médiá.

Nezabudnite na sociálne médiá. Skoro všetci ich dnes využívame a aby sme držali krok s dobou, musíme ich používať. Môžete vytvoriť online projekty pre rôzne skupiny alebo sledovať skúsenosti iných.

  1. Základom je kvalitný obsah.

Obsah má byť zorganizovaný vizuálne tak, aby zjednodušoval čítanie a bol jednoduchý na sledovanie. Vytvorte kapitoly, sekcie alebo podsekcie, tým zabezpečíte, že obsah je logicky usporiadaný. Ak si nie ste istý, či sú nejaké grafické prvky potrebné, tak ich radšej nepoužite. Niekedy je menej viac.

  1. Dizajn.

Obsah e-learningového kurzu tvorí v najväčšej miere text, preto výber správneho typu písma je najdôležitejšou časťou dobrého grafického dizajnu. Vyberte typy písma múdro. Ak máte nejaké pochybnosti, dodržiavajte štandardné typy ako Arial alebo Verdana. Treba zvážiť aj veľkosť – písmo by nemalo byť ani príliš malé, ani príliš veľké. Veľkosť okolo 16 pixelov je dobrým začiatkom. Pre optimálne čítanie je vyhovujúcou dĺžkou textu 70 znakov na riadok. Výber farby by tiež nemal byť náhodný. Zvážte aj tzv. teóriu farieb. Pomôže vám vybrať farby, ktoré sa dobre dopĺňajú. Existujú aj generátory paliet, ktoré pomôžu vybrať a zosúladiť sady farieb.

  1. Dizajnové prvky.

Medzi moderné dizajnové prvky patrí gamifikácia, tematizácia, integrácia tretích strán, simulácia a interaktívne video.

Gamifikácia.

Znamená, že pri vzdelávaní sa využívajú herné prvky. Sú to napríklad digitálne odznaky (známky úspechu používateľa) alebo body. Tieto odznaky alebo body sa prideľujú vtedy, ak používateľ splnil kritéria alebo ukončil časť kurzu. Patrí sem aj získavanie odmien, hravá tvorivosť alebo porovnávanie sa s ostatnými. Cieľom gamifikácie je, aby bol učebný obsah sprostredkovaný pútavejšie a bol zároveň aj motivujúci. Používatelia dostávajú pri riešení otázok  hneď aj spätnú väzbu, vedia, ako sa im darí a čo je potrebné zlepšiť.

Tematizácia.

Pre e-learningové kurzy je veľmi dôležitá tematizácia. Každý deň vidíme krásne webové stránky alebo rôzne aplikácie. Ak majú byť kurzy úspešné, aj oni musia sledovať tento trend a byť moderne prepracované. Nikomu by sa nepáčil zastaraný kurz.

Integrácia tretích strán.

Keď hľadáte ideálny LMS systém, je potrebné uistiť sa, že systém má možnosť integrovať sa s inými službami ako Google Docs alebo DropBox. Aj keď neplánujete používať žiadny takýto program, ich sprístupnenie je zárukou, že poskytovateľ rozmýšľa mimo vlastného technického prostredia.

Simulácia.

Umožňuje vytvárať modely reálne prebiehajúcich javov. Viete s modelmi manipulovať a zistiť ich vlastnosti.

Interaktívne video.

Patrí medzi obľúbené dizajnové prvky používateľov, keďže udržuje ich pozornosť počas kurzu.

AKO TEDA VYTVORÍME ZAUJÍMAVÝ E-LEARNINGOVÝ KURZ?

Základom je vytvoriť kvalitný obsah, ktorý zaujme. Jednotlivé dizajnové prvky vám pomôžu upútať používateľov a udržať ich pozornosť do konca. Spojením spomenutých dizajnových prvkov a stanovených bodov určite dosiahnete želaný výsledok. Takou malou radou je, že sa snažte vychádzať sami od seba. Sami viete posúdiť, čo vás baví a čo nie. Keď to neupúta vás a je to obsahovo slabé, prečo by to malo zaujať vašich zamestnancov alebo študentov?

Ak vám to dáva zmysel, prípadne by ste chceli vedieť viac o nasadení LMS systému vo vašej firme alebo inštitúcii, kontaktujte nás prostredníctvom našich komunikačných kanálov. Sme dlhoročným partnerom pre Odoo Slovensko a preto dokážeme implementovať to najvhodnejšie riešenie pre váš e-learningový kurz.